Beställning av taxi

Tilaamalla Helsingin taksikeskuksesta varmistat saavasi kuljetustasi varten luvallisen taksin, joka on laadukas ja turvallinen. Taksissa on sinetöity taksamittari ja siihen on asennettu valtioneuvoston asetuksen mukaiset hinnat. Luvallisen taksin kuljettajana toimii aina henkilö, jolla on poliisiviranomaisen myöntämä ammattiajolupa.

Mikä on nouto-osoite?

Pyydämme huomioimaan, että mitä tarkemmin nouto-osoite kerrotaan, sitä nopeammin ja varmemmin asiakas saa taksin. Ilmoittakaa aina, missä kaupungissa osoite sijaitsee. Esimerkiksi Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla on samannimisiä osoitteita. Näin vältytään sekaannuksilta. Antakaa myös kaikki muut tarvittavat osoitteeseen liittyvät lisätiedot.

Erityistoiveita?

Erityistoiveista tulisi mainita heti puhelun alussa. Näitä toiveita voivat olla muun muassa tilataksin tarve, pelkkä tavarakuljetuksen tarve, lemmikkieläin mukana, taksikyyti ulottuu tavanomaista pidemmälle, jne. Kun toive on mainittu, ohjataan asiakkaan tilaus vain sellaiseen taksiin, jolla on mahdollisuus kyseisiä ajoja suorittaa.

Taksin ennakkotilaus

Aikaista aamulähtöä tai muuta tietyn ajan menoa varten suosittelemme taksin tilaamista ennakkoon.

Taksin ennakkotilauksen puhelinnumero on 0100 0600. Tilaus tulee tehdä aikaisintaan kaksi viikkoa tai viimeistään puoli tuntia ennen lähtöaikaa.

Taksapäätöksen mukaan ennakkotilattu taksi saa periä 7,10 euron suuruisen ennakkotilauslisämaksun.

Taksia ei tilauksesta huolimatta kuulu

Normaaliolosuhteissa taksi saapuu paikalle muutaman minuutin kuluessa. Jos taksi ei ole saapunut paikalle kohtuullisen ajan kuluessa, syitä voi olla monia:

  • sääolosuhteet, liikenneruuhkat ja ravintoloiden sulkemisajankohdat viivästyttävät tilauksen etenemistä
  • tilatun taksin on saattanut myös vahingossa ottaa toinen tilaaja samasta nouto-osoitteesta.

Mikäli taksi ei ole saapunut paikalle viimeistään 10 minuutissa tai ennakkoon tilattu taksi ei ole paikalla sovittuna noutoaikana, asiakkaan tulee ottaa välittömästi yhteyttä taksikeskukseen.

Tilausnumero

Asiakas saa tilauksen yhteydessä 1-3 numeroisen tilausnumeron. Se kannattaa pitää mielessä tai kirjoittaa ylös. Näin varmistetaan se, että oikea asiakas ja tilauksen vastaanottanut taksi kohtaavat.

Tilauksen yhteydessä annettu tilausnumero ei ole taksin järjestys- tai rekisterinumero, eikä se vielä takaa auton saapumista. Tilausnumerolla tilaus on välitetty jakoon automaattiseen välitysjärjestelmään, jossa tilausta tarjotaan ensimmäiselle mahdolliselle vapaalle taksille.

Taksikeskuksen vastuu tilauksesta

Taksikeskuksen vastuulla on tilauksen välittäminen autoille. Tilauksen hyväksynyt autoilija puolestaan vastaa tilauksen mukaisesta palvelusta taksikyydin tilaajalle.