Usein kysytyt kysymykset

Kuinka voimme auttaa?

 

Rekisteröityminen

Taksi Helsinki -sovellus sisältää ison joukon hyödyllisiä ominaisuuksia. Päästäksesi käyttämään niitä, rekisteröidy ensin palvelun käyttäjäksi. Jos olet rekisteröitynyt jo aiemmin, voit kirjautua palveluun tunnuksilla.

Sovelluksen käyttäminen ja tilaaminen on mahdollista myös ilman rekisteröitymistä tai korttitietojen syöttämistä. Käyttäjä varmennetaan puhelinnumerolla, minkä jälkeen taksin voi tilata ilmaiseksi sovelluksen avulla. Windows-käyttöliittymässä puhelinnumero varmennus ei ole mahdollista.

Suosittelemme rekisteröitymistä, koska sen avulla käyttäjä saa huomattavasti enemmän etuja.

 

Miten rekisteröin tietoni sovellukseen?

Anna ensin yhteystietosi. Sähköpostiosoitteesi toimii samalla käyttäjätunnuksena. Nimi ja puhelinnumero auttavat sinua ja taksinkuljettajaa löytämään toisenne ja varmistamaan, että kyseessä on juuri sinulle tilattu taksi.

 

Maksukorttitiedot

Maksukorttisi tiedot rekisteröimällä veloitus on mahdollista tehdä suoraan valitsemaltasi kortilta ilman, että tarvitset edes lompakkoa taksissa. Voit rekisteröidä sovellukseen kahden erillisen maksukortin sekä Taksi Helsinki -maksukortin tiedot ja valita tilaushetkellä, mitä haluat käyttää maksuvälineenä. Maksukortit voi nimetä haluamallasi tavalla.

Myös Debit-kortin voi rekisteröidä sovellukseen. Jos käytössäsi on Credit/Debit-kortti, löydät Debit-puolen numeron useimmiten maksukortin takapuolelta. Tarkistathan, että verkkopankkisi asetukset sallivat verkko-ostosten tekemisen, jotta sovellusta voidaan käyttää. Tällä hetkellä tuemme Visa- ja MasterCard-kortteja, mutta uusia korttityyppejä on tarkoitus ottaa mukaan lähiaikoina.

 

Voinko luottaa siihen, että maksukorttitietoni pysyvät salaisina?

Maksukorttitiedot tallentuvat maksupartnerimme Netsin järjestelmään, eikä Taksi Helsinki näe niitä missään vaiheessa.

 

Voinko maksaa taksimatkan käteisellä tai kortilla suoraan taksissa?

Voit valita kyydin maksutavaksi ”maksu taksissa”, jos et halua, että taksimatkasi veloitetaan palveluun syöttämältäsi kortilta. Tämä on kätevää myös, jos tilaat taksin jollekin muulle, etkä halua maksaa itse kyytiä. Kyyti maksetaan tällöin totuttuun tapaan taksissa matkan päätteeksi.

 

Voinko tehdä sovelluksella ennakkotilauksen?

Kyllä voit. Pääset valitsemaan ennakkotilauksen tilausvalinnoista. Ennakkotilauksen voi tehdä viimeistään puoli tuntia ennen lähtöaikaa. Ennakkotilausmaksu on 6,90 €,  joka lisätään normaalitaksitaksan päälle.

 

Miten tilaan taksin?

Sovellus paikantaa sinut automaattisesti. Voit tarkentaa sijaintiasi kartalta, kirjoittaa itse osoitteesi, valita sen tilaushistoriasta tai omista suosikeistasi. Kännykän paikannus ei kuitenkaan ole aina tarkka. WLAN-yhteyden päällä pitäminen parantaa paikannustarkkuutta selvästi.

Jos ilmoitat myös määränpääosoitteesi, saat arvion taksimatkan pituudesta, hinnasta ja kestosta. Nouto- ja määränpääosoitteen antamalla saat matkallesi myös ehdotuksen kiinteästä hinnasta.

Tilausvalinnoista voit halutessasi valita henkilöauton, tilataksin, farmariauton, Premium-kyydin, Seniori-kyydin, englantia puhuvan kuljettajan, lemmikkejä kuljettavan taksin tai pakettikuljetuksen.

Mikäli tarvitset tästä poikkeavaa tilausta (esimerkiksi turvaistuinkyytiä, inva-autoa, tms.), otathan yhteyttä suoraan taksikeskukseen 0100 0700.

 

Paljonko taksin tilaus maksaa?

Tilaaminen on ilmaista puhelinnumeron varmentaneille ja/tai maksukortin syöttäneille asiakkaille. Windows puhelimissa ei puhelinnumero varmennus ole mahdollista. Tällöin asiakkaan on syötettävä sovellukseen maksukortin tiedot tai sovellus tekee tilauksen tekstiviestinä, joka maksaa 2,50 €.

 

Voinko tarkistaa syöttämäni tiedot vielä ennen taksin tilaamista?

Saat yhteenvedon tilauksestasi ennen tilauksen lähettämistä. Tässä yhteydessä voit tilata myös tarjolla olevia lisäpalveluja.

Muistathan tarkastaa osoitteen erityisen huolellisesti! Kun olet tyytyväinen valintoihisi, vahvista tilaus, jolloin se lähetetään Taksi Helsingin tilausjärjestelmään.

 

Mistä tiedän, että taksi on tulossa?

Kun tilaukseesi on löytynyt vapaa taksi, voit seurata auton saapumista kartalla. Sovellus kertoo sinulle saapuvan taksin numeron, auton merkin sekä arvion saapumisajasta. Voit tarvittaessa soittaa suoraan kuljettajalle ja antaa lisäohjeita noutopaikastasi.

 

Taksi odottaa sinua

Taksin saapuessa nouto-osoitteeseen sovellus kertoo taksin kupunumeron. Tämä on taksin katolla oleva taksin numero. Varmistathan, että astut oikean taksin kyytiin!

 

Matkan päätyttyä

Matkan päätyttyä toivomme saavamme palautetta. Tähtien määrällä voit kertoa, kuinka hyvin sinua palveltiin ja voit myös halutessasi antaa sanallista palautetta.

 

Miten saan kuitin taksimatkasta, jos olen maksanut matkan suoraan sovelluksessa?

Jos maksoit matkan palveluun syötetyllä maksukortilla, saat kuitin maksusta kätevästi viimeistään seuraavana arkipäivänä sähköpostiisi.

 

Voinko perua tilaukseni tarvittaessa?

Tilaus voidaan perua siihen asti, kunnes taksi on saapunut nouto-osoitteeseen, painamalla ”Peru tilaus”-painiketta.

 

Miten voin tilata taksin suoraan puhelimen kotivalikosta?

Taksi Helsinki -sovelluksen iOS versio tukee kotivalikon pikavalintoja. Niiden avulla voit tilata taksin kotiosoitteeseen, saada hinta-arvion nykyisestä osoitteestasi kotiin tai soittaa taksin suoraan puhelimen kotivalikosta. Tämä on mahdollista iPhone-malleilla, jotka tukevat ns. 3D kosketusominaisuutta. Pikavalinnat avautuvat painamalla voimakkaasti Taksi Helsingin sovellusikonia.

 

Mitä sovelluksen näyttämät liikennevalot merkitsevät?

Käynnistyessään Taksi Helsinki -sovellus näyttää automaattisesti liikennevaloilla, kuinka paljon takseja on sillä hetkellä vapaana alueella. Vihreä valo tarkoittaa, että takseja on vapaana runsaasti. Keltaisella valolla takseja on vapaana rajoitettu määrä ja punainen valo kertoo, että takseja ei ole tilapäisesti vapaana lainkaan. Tilaus kannattaa kuitenkin aina tehdä, vaikka punainen valo palaisi, koska alueella saattaa vapautua taksi hetkenä minä hyvänsä ja voimassa oleva tilaus ohjataan tälle vapautuvalle taksille. Algoritmia, jolla liikennevalon väri määräytyy, optimoidaan käyttökokemusten ja tilastoinnin keinoin jatkuvasti.

 

Mikä on ReceiptHero?

ReceiptHero on palvelu kuittien sähköiseen tallentamiseen ja niiden toimittamiseen tilitoimistoosi. ReceiptHero tukee eTasku ja Procountor järjestelmiä. Voit määrittää jokaiselle maksukortillesi erikseen, käytetäänkö ReceiptHero-palvelua kyseisellä kortilla maksetuille kyydeille. ReceiptHero-palvelu voidaan liittää maksukorttiin joko heti korttitietojen syöttämisen jälkeen tai jälkikäteen sovelluksen maksuasetuksista. Kun maksukorttiin on liitetty ReceiptHero, Taksi Helsinki toimittaa matkan maksutiedot palveluun automaattisesti, etkä saa sähköpostiisi erillistä kuittia. Sen sijaan voit katsoa vastaavat tiedot käyttämästäsi palvelusta. Huomaa, että Taksi Helsinki -sovellukseen ja käyttämääsi palveluun syötettyjen sähköpostiosoitteiden pitää olla samoja, jotta kuittien lähettäminen toimii oikein. Voit tarvittaessa lisätä käyttämääsi palveluun toisen sähköpostiosoitteen.

 

Mitä puhelimen käyttöjärjestelmiä sovellus tukee?

Sovellus toimii parhaiten iOs ja Android alustoilla, joita kehitetään ja päivitetään jatkuvasti.

Sovellus on ladattavissa myös Windows alustaa käyttäviin puhelimiin, mutta sen jatkokehittäminen on lopetettu, eikä niissä ole siten käytettävissä kaikkia samoja ominaisuuksia kuin iOs ja Android -puhelimissa.

Windows versiossa ei ole puhelinnumerovarmennusta jolloin asiakkaan on tallennettava sovellukseen luottokortti voidakseen tehdä ilmaisen tilauksen. Mikäli luottokorttia ei tallenneta, tekee sovellus tilauksen tekstiviestinä, jolloin se maksaa 2,50 €.

 

Voinko tilata sovelluksella Seniori-palvelun

Kyllä voit. Löydät Seniori-palvelun sovelluksen tilausvalinnoista, lisäpalveluiden alta.

Kun teet Seniori-tilauksen lisää tilatessasi tilauksen lisätietokenttään matkaavan asiakkaan nimi, puhelinnumero, rappukirjan ja ovinumero. Lisäksi tulee laittaa määränpääosoite ja hoivan/asioinnin tarkempi kuvaus. Jos teet ennakkotilauksen, ilmoita, haluaako asiakas muistutussoiton ennen noutoajankohtaa.

 

Saako sovelluksella tilattua matkan etukäteen määritetyllä hinnalla?

Kyllä saa. Sovellus tarjoaa mahdollisuuden tehdä tilaus etukäteen määritetyllä hinnalla eli kiinteällä hinnalla. Kiinteän hinnan saadaksesi sinun tulee syöttää myös kohdeosoite tilaukseen. Kiinteähinta sisältää suoratilauksissa 5 minuutin odotusajan noutokohteessa. Ylimääräinen odotusaika veloitetaan voimassaolevan hinnaston mukaisesti.

 

Millä kielillä sovellus on käytettävissä?

Sovellusta voi käyttää joko englannin- tai suomenkielellä. Kielivalinnan voi tehdä sovelluksen asetuksista, kohdasta kielivalinnat.

Jos olet rekisteröinyt sovellukseen maksukortin, on sinun mahdollista valita kuitille oma kieli. Voit valita kuitin kieleksi suomen-, englannin- tai ruotsinkielen. Kuitin kielen valinta tehdään myös sovelluksen asetuksissa, kohdassa kielivalinnat.