logo
Boka taxi Taxi telefonnummer Taxi priser Flygplats taxi Förhandsbeställningar Färdtjänst FPA-taxi FPA-taxi Nyland FPA-taxi Egentliga Tavastland FPA-taxi Egentliga Finland FPA-taxi Birkaland FPA-taxi Satakunta FPA-taxi Mellersta Finland FPA-taxi Norra Savolax FPA-taxi Lappland Integritetspolicy – FPA taxitransporter Taxi Helsinki App Företag Vilka är vi? Kontaktinformation Respons Integritetspolicy
sv Suomi English
Svenska Suomi English

Vanliga frågor

Registrering

Taksi Helsinki-appen innehåller en stor mängd nyttiga funktioner, till exempel införande av betalkort i applikationen. För att kunna använda tjänsterna måste du först registrera dig som användare. Om du redan tidigare har registrerat dig kan du logga in i tjänsten med dina inloggningsuppgifter.

Att använda och beställa applikationen är inte möjligt utan registrering.

Hur registrerar jag mina uppgifter i appen?

Välj Luo tili eller Kirjaudu sisään. Klicka på Registrera på inloggningssidan för applikationen. Följ instruktionerna på skärmen.

Betalkortsuppgifter

På fliken Maksutapa i huvudmenyn kan du lägga till olika betalningsmetoder, till exempel betalkortsinformation, mobilbetalning eller kontokund (företagskunder). Du kan registrera flera olika betalningsmetoder och välja vad du vill använda som betalningsmetod vid beställningstillfället.

Kan jag lita på att mina betalkortsuppgifter hålls hemliga?

Betalkortsuppgifterna sparas i vår betalningspartners, Stripe, system, och Taksi Helsinki ser dem inte i något skede.

Stark autentisering

Vi har uppdaterat Taksi Helsinki-appen så att den motsvarar de nya kraven i EU:s betaltjänstdirektiv, som trädde i kraft 1.1.2021, och som anger att stark autentisering av kunden är obligatoriskt vid alla elektroniska betalningstransaktioner, såsom betalningar på webben.

Kravet på stark autentisering baseras på EU:s betaltjänstdirektiv PSD2. Syftet med reformen är att förbättra säkerheten vid betalning med kort samt minska riskerna för missbruk. Betalkortsuppgifter räcker i fortsättningen i regel inte till för att betala inköp på webben. Kunden förutsätts dessutom identifiera sig med exempelvis bankkoder, mobilcertifikat, sms med engångskod eller fingeravtryck.

Kunden måste bekräfta sådan betalning av taxiresa som görs via Taksi Helsinki-appen med hjälp av stark autentisering.

När du väljer att betala med ett betalkort (debit- och kreditkort) som angetts i Taksi Helsinki-appen, måste du göra en stark autentisering.

  • Den starka autentiseringen görs redan vid beställning, när du anger ett betalkort i applikationen som betalningsmedel (frånsett Taksi Helsinki-betalkortet, som inte förutsätter stark autentisering).
  • Du får se summan när du gör den starka autentiseringen.
  • Du tas till stark autentisering, som görs med exempelvis nätbankskoder eller mobilcertifikat.
  • Därefter framskrider beställningen som vanligt.
  • Efter resan behöver du inte längre bekräfta den slutliga summan, utan denna debiteras från ditt kort automatiskt.

Kan jag betala taxiresan kontant eller med kort direkt i taxin?

Om du inte vill att din taxiresa ska debiteras från det kort som du angett i tjänstens kan du välja ”maksu taksissa” (betala i taxin) som betalningssätt. Detta är bekvämt också om du beställer bilen åt någon annan och inte själv vill betala resan. Då betalas resan på vanligt sätt i bilen i slutet av resan.

Hur beställer jag en taxi?

Appen kontrollerar automatiskt din position. Du kan specificera ditt läge på kartan, själv skriva in adressen, välja adressen från beställningshistoriken eller bland dina favoriter. Kontrollera alltid att den platsbaserade startadressen för ansökan är korrekt.

Du bör också alltid lägga in destinationsadressen i beställningen, så att applikationen kan generera ett fast pris för resan.

Du kan beställa en personbil, minibuss eller kombibil, om du vill. I appen finns det även flera tilläggstjänster, såsom Premium-tjänst och husdjurstransport. Om det inte finns en sådan bil som du önskar i tilläggstjänsterna (till exempel bilbarnstol, bröllopstransport, invatransport m.m.) ber vi dig kontakta taxicentralen på 0100 0700 (2,90 € + 25 c /10 s + lna/msa).

Hur vet jag om en taxi är på kommande?

Applikationen meddelar dig när en taxi har hittats för din beställning. Samtidigt kommer du att få information om taxinummer, förarens namn och identifieringsuppgifterna för bilen.

När en gratis taxi har hittats i din beställning kan du följa bilens ankomst på kartan. Vid behov kan du ringa föraren direkt och ge ytterligare instruktioner om din upphämtningsplats.

Taxin väntar på dig

Applikationen berättar för dig identifieringsuppgifterna för taxin när en gratis taxi har hittats i din beställning. Se till att du sätter dig i rätt taxi!

Efter resan

Du ger feedback i slutet av resan med lämplig ikon för din serviceupplevelse. Du kan också skriva mer detaljerad feedback om du vill.

Hur får jag kvitto på taxiresan om jag har betalat den direkt i appen?

Om du betalat resan med ett betalkort eller mobilbetalning som lagts in i tjänsten får du ett kvitto på betalningen direkt efter resan.

Kan jag vid behov avboka min beställning?

Beställningen kan avbokas tills taxin har anlänt till upphämtningsadressen genom att trycka på ikonen ”Avbryt”.

 Därefter överförs kvittona automatiskt till Procountor.

Kontaktuppgifter

Ring taxicentralen 0100 0700 (2,90 € + 25 c /10 s + lna/msa).

Kundrespons

Per telefon mon – tor kl. 9–11

  • 09 8770 2470 (lna) eller
  • palaute@taksihelsinki.fi