Nämä tavarat suomalaisilta unohtuu taksiin – pikkujoulusesonki näkyy tilastoissa piikkinä

Taksiin unohtuu laaja kirjo tavaroita puhelimista lompakoihin ja on epäonninen asiakas jättänyt taksin takapenkille karjalanpaistinkin. Pikkujoulusesongin aikaan taksien kysyntä kasvaa roimasti, jolloin taksiin unohtuukin keskimääräistä enemmän tavaroita.

Pikkujoulusesonki saa juhlaväen liikkeelle ja perjantaisin taksien kysyntä alkaa nousta jo kahdelta iltapäivällä. Kello 16.00 ja 18.30 välisenä aikana kysyntäpiikki on huipussaan. Pikkujoululauantaiden aikana kysyntä nousee puolestaan hieman perjantaita myöhemmin noin kello 16.30 ja illan pahin ruuhkapiikki taittuu jo kello 18 jälkeen. Perjantaisin ja lauantaisin yöllä taksijonoissa odotusajat ovat pisimmillään aikavälillä 24 – 4.00.

Taksi Helsingin kattavasta datapankista selviää, että suomalaiset unohtavat taksin takapenkille useimmiten puhelimen, avaimet, lompakon, vaatekappaleita, laukkuja ja reppuja sekä silmä- ja aurinkolaseja. Unohdetuista tavaroista selvästi yleisin on puhelin. Lokakuun loppuun mennessä Taksi Helsingin autoihin on tämän vuoden aikana unohtunut peräti 1 125 puhelinta.

- Pikkujoulusesongin aikoihin takseihin unohtuu enemmän tavaroita kuin muina kuukausina. Esimerkiksi puhelimia unohtuu muina kuukausina keskimäärin 112 kappaletta, mutta viime vuoden marras- ja joulukuussa puhelimia unohtui autoihin yli 300 kappaletta. Suomalaiset intoutuvat myös keventämään pikkujoulusesongin aikaan taksissa vaatetustaan, sillä vaatekappaleita unohtuu myös marras- ja joulukuussa keskimäärin 35 kappaletta enemmän kuin muina kuukausina, kertoo Taksi Helsingin palvelupäällikkö Sanna Räsänen.

Taksi Helsingin asiakaskunta on hyvin laaja, mikä näkyy myös taksiin unohdettujen tavaroiden tilastoissa. Taksiin on muun muassa unohtunut soittimia, tanssikengät, tietokone, kukkia, biljardikeppi, rollaattori ja festaripassi. Huhtikuussa epäonninen asiakas unohti taksiin karjalanpaistin. Taksi Helsingillä ei ole tietoa taksiin unohtuneen karjalanpaistin kohtalosta.

- Jos asiakkaan henkilöllisyydestä tai yhteystiedoista ei ole varmuutta, kuljettajat tekevät taksiin unohtuneista tavaroista ilmoituksen löytötavaratoimistoon, jonne tavarat toimitetaan niiden aukiolojen puitteissa, sanoo Sanna Räsänen.

Kuljettajien tekemät löytötavarailmoitukset ovat selkeästi vähentyneet viime vuosina. Tämä saattaa viitata siihen, että yhä useampi asiakas maksaa matkansa Taksi Helsinki -sovelluksen kautta.

Taksi Helsinki -sovelluksen kautta tilatuissa kyydeissä löytötavarat löytävät nopeammin takaisin oikeaan osoitteeseen. Kun asiakas tilaa sovelluksen kautta kyydin, hänen yhteystietonsa näkyvät järjestelmässä, jolloin kuljettaja ja asiakas voivat keskenään sopia tavaran palauttamisesta.

Taksiin unohtuneiden tavaroiden TOP 5 vuonna 2019 (tammikuu - lokakuu)

1. Puhelimet: 1125 kappaletta
  2. Laukku/reppu/kassi: 543 kappaletta
  3. Lompakko: 415 kappaletta