Öppna appbutiken på din apparat och sök på ”Sote Kyyti” i butikens sökfält.

Tjänsten är även tillgänglig för personer med sensoriska funktionsnedsättningar med hjälp av smarttelefoners hjälpmedel.

Nedan finns instruktioner för beställning via Sote kyyti applikationen.

Logga in på applikationen

Välj inloggningsmetoden, alternativen är:

  • SMS, inloggning med textmeddelande eller
  • Konto, inloggning med användarnamn och lösenord.
Inloggningssida för Sote Kyyti-appen, där användaren väljer inloggningsmetod: via sms eller konto

Inloggning med textmeddelande

  • Klicka på SMS-ikonen för att välja SMS som inloggningsmetod.
  • Ange ditt telefonnummer och klicka därefter på SKICKA SMS.

  • Du får ett textmeddelande med en fyrsiffrig inloggningskod
  • Ange koden i fältet Ange SMS-koden
  • Klicka på LOGGA IN MED KODEN.
Vy för sms-inloggning i Sote Kyyti-appen. Användaren ombeds ange sitt telefonnummer och trycka på knappen 'Skicka sms'.

Inloggning med textmeddelande är klar!

Inloggning med användarnamn

  • På den första gången – klicka på Ny användare?
  • För att använda tjänsten måste du först skapa ett eget konto, därefter kan du logga in med din e-postadress och lösenord
Vy i Sote Kyyti-appen med rubriken 'Logga in med användarkonto'. Skärmen visar fält för e-postadress och lösenord samt knapparna 'Logga in' och 'Tillbaka'. Längst ner finns länkarna 'Ny användare?' och 'Glömt lösenord?'. Förstagångsanvändare ska välja 'Ny användare?
  • Ange din e-postadress i fältet och klicka på REGISTERA DIG.
Vy i Sote Kyyti-appen där användaren anger sin e-postadress och trycker på knappen 'Registrera' för att påbörja registreringen.
  • Du får ett e-postmeddelande. Öppna meddelandet och klicka på länken i det.
  • Skriva in ett lösenord som du väljer två gånger, i rutorna Nytt lösenord och Bekräfta lösenord. Lösenordet måste vara åtminstone 10 tecken långt.
  • Klicka på REGISTRERA DIG.
  • Du kommer då tillbaka till inloggningsvyn.
  • Logga in till tjänsten genom att ange din e-postadress och lösenordet och klicka på LOGGA IN.

Inloggningen via Konto är klar!

Vy i Sote Kyyti-appen med rubriken 'Logga in med användarkonto'. Skärmen visar ett fält för e-postadress och två fält för att ange och bekräfta ett självvalt lösenord. Längst ner finns knappen 'Registrera'. Användaren ska skriva sitt valda lösenord och trycka på 'Registrera'.
Applikationen har fyra huvudskärmar
  • Beställ– att beställa resor
  • Bokningar – att se dina kommande och tidigare resor
  • Ring – att göra en resebeställning genom att ringa
  • Profil – du kan granska din egen information.
Huvudmeny i Sote Kyyti-appen med fyra vyer: Beställ (för att boka resa), Bokningar (kommande och tidigare resor), Ring (för att ringa till resetjänstcentralen) och Profil (användarens egna uppgifter).
Beställ en resa

Välj BESTÄLL på menyn nere i kanten. Du kan nu beställa en resa.

Ange följande information:

  • färdtjänst
  • upphämtningsplats
  • avgångstid
  • destination – mellanstopp på rutten
  • returresa.

Välja KLAR.

'Beställ'-fliken i Sote Kyyti-appen. Användaren fyller i reseuppgifter: reseberättigande, upphämtningsadress, avgångstid, destinationsadress, eventuell mellanpaus och returresa. Längst ner finns knappen 'Bekräfta beställning'.
Bokningöversikt

  • Om du vill ange mer information angående din bokning, tryck på textfältet mera information
  • Kontrollera beställningsinformationen innan du bekräftar beställningen,
  • När informationen är korrekt, klicka på BEKRÄFTA BOKNING.
Sammanfattningsvy för beställning i Sote Kyyti-appen. Skärmen visar reseuppgifterna och ett fält för tilläggsinformation, till exempel förtydliganden om upphämtningsadress. Längst ner finns knappen 'Bekräfta bokning'.
Bokningar

Välj BOKNINGAR i nedre kantens meny för att se dina kommande och tidigare resor. Du kan ändra eller avboka kommande resor och ge respons om tidigare resor.

Ifall det är mer än 60 minuter kvar till starten, kan du ändra eller avboka en resa.

  • klicka på ÄNDRA DIN BOKNING – Du kan ändra all information i bokningen
  • klicka på AVBOKA RESA – Bekräfta avbokningen genom att klicka igen på AVBOKA RESA.
'Bokningar'-fliken i Sote Kyyti-appen. Användarens kommande och tidigare resor visas på skärmen. Kommande resor kan ändras eller avbokas om det är mer än 60 minuter kvar till avresa. Knapparna ‘Ändra din bokning’ och 'Avboka resa' är tillgängliga, och avbokningen bekräftas med ‘Avboka resa’.
Ring

På fliken Ring kan du även göra en resebeställning genom att ringa.

  • Färdcentralens telefonnummer visas på skärmen, klicka på den gröna telefonluren så kopplas ditt samtal.
  • Du kan också knäppa in Färdcentralens telefonnummer på vanligt vis.
Granskning av personlig information

Välj PROFIL i nedre kanten. Din profil öppnas och du kan granska din egen information.

I profilvyn visas högst upp ditt namn, din e-postadress och beviljad färdtjänst. Dessutom kan du välja följande knappar:

  • Egna uppgifter. Här hittar du dina personuppgifter, kontaktinformation och information relaterad till resebokningar, bl.a. betalningsmetod och resekontons info.
  • Sparade addresser. Din hemadress och senast använda adresser för destinationen. Dessa adresser visas i listan över föreslagna adresser när du bokar resor.
  • Inställningar. Du kan ändra applikationens från färgläge till svartvitt och vice versa.
  • Beskrivningar innehåller Dataskydd och Tillgänglighet. Dataskydd har information om bl.a. tjänsteleverantörens ansvar och användarens rättigheter, d.v.s. dina rättigheter.
  • Logga ut från applikationen.
'Profil'-fliken i Sote Kyyti-appen, där användaren kan se sina uppgifter, såsom namn, reseberättigande, kontaktuppgifter, sparade adresser och appinställningar.