Tilaukset
Tilauspalvelut ovat käytössä ympäri vuorokauden.
- Puhelintilaukset ja asiakaspalvelu 03 410 81617
- Tekstiviestitilaukset 045 739 80156
- Terveydenhuollon henkilökunnan tilausnumero 03 410 81659
Tilaamisesta ei peritä erillistä maksua. Soittaminen ja jonottaminen sekä tekstiviesti maksaa operaattorisi hinnaston mukaisen paikallis- tai matkapuhelinmaksun.
Asiakasprofiili
Jotta kuljetuspalvelukeskus pystyy järjestämään yksilöllisiä tarpeita vastaavan ja turvallisen kyydin, luodaan asiakkaalle asiakasprofiili, josta ilmenevät
- Henkilötiedot
- Kuljetuspäätöstä koskevat tiedot
- Kuljetuksen toteuttamiseen liittyvät tiedot, esim. apuvälineet.
Kaikista kuntien VPL- ja SHL- sekä muista säännöllisesti kuljetuspalveluita käyttävistä asiakkaista tehdään asiakasprofiili. OmaHäme vastaa asiakkaiden kuljetuspalveluhakemusten käsittelystä ja päätöksistä sekä asiakasprofiilien tuottamisesta käyttöliittymän kautta kuljetuspalvelukeskuksen käyttöön.
Tilausohje
Tekstiviestitilaus
Tekstiviestitilaukset tehdään numerosta 045 739 80156.
Tekstiviestitilaukset vahvistetaan tekstiviestitse, kun auto on kuitannut tilauksen.
Sote kyyti -sovellus
Makupan vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolain kuljetuspalveluiden piiriin kuuluva asiakas, jolla on oikeus käyttää taksipalveluita, voi Sote kyyti -sovelluksen avulla tilata kyydit itse helposti ja nopeasti.
Kirjautumalla sisään Sote kyyti -sovellukseen näet sinulle myönnetyt matkat ja voit tehdä niiden mukaisia tilauksia.
Lataa Sote kyyti -sovellus sovelluskaupastasi ja tilaa sote-kuljetukset helposti!
Internet-tilaus
Kanta-Hämeen hyvinvointialueen vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolain kuljetuspalveluiden piiriin kuuluva asiakas, jolla on oikeus käyttää taksipalveluita, voi tilata kuljetuspalveluhakemuksen perusteella myönnettyjä taksimatkoja internet-tilauslomakkeella.
Internet-tilaus vaatii aina asiakkaan rekisteröitymisen. Tilaaminen on maksutonta.
Jos palveluun kirjautuminen ei onnistu, ota yhteys kotikuntaasi.
Makupa-palaute
Palautetta voit jättää myös puhelimitse numeroon (09) 8770 2470 (pvm). Numero palvelee ma-to klo 9-11 välisenä aikana.
* -merkityt kentät ovat pakollisia.
OmaHämeen kuljetuspalveluiden yhteystiedot
Kuljetuspalveluohje
Matkan tilaaminen
Matka tulee tilata edellisenä päivänä klo 14.00 mennessä. Ennakoimattomat matkat voidaan tehdä viimeistään 1 tunti ennen toivottua matka-ajankohtaa, poikkeuksena pikamatkat.
Puhelun aikana voi tilata useampia matkoja 1 kuukauden ajanjaksolle.
Kuljetuspalvelumatkojen ennakkotilauksista ei peritä ennakkotilausmaksua.
Kuljetus voi poiketa sovitusta lähtöajasta +/- 10 minuuttia. Kuljettaja ei saa ylittää tilausvaiheessa ilmoitettua ehdotonta perilläoloaikaa. Mikäli auton saapuminen viivästyy, asiakkaaseen ollaan yhteydessä.
Matkatilauksen onnistumiseen tarvittavat tiedot
- Onko kyseessä sosiaalihuoltolain mukainen matka vai vammaispalvelulain asiointi-, työ- tai opiskelumatka?
- Mikä on matkan nouto- ja päämääräosoite?
- Toivottu lähtöaika tai perille saapumisaika tai ehdoton perille saapumisaika (esim. junan lähtöaika)
- Paluumatkan ajankohta, jos se on jo tiedossa
- Mukana tulevat apuvälineet
- Pysähtymis- tai poikkeamistarve matkan aikana
- Mahdolliset muut matkustajat
- Puhelinnumero, josta asiakas tavoitetaan
Matkan peruminen
Matkan perumisesta tulee ilmoittaa kuljetuspalvelukeskukseen, numeroon 03 410 81617.
Jos tilattua matkaa ei peruta viimeistään 60 minuuttia ennen sovitun matkan alkua, asiakkaalta kuluu yksi matka.
Pikamatkat
Pikamatka tarkoittaa sitä, että etukäteistilausaikaa ei tarvita. Kuljetuksen voi tällöin saada hyvinkin nopeasti riippuen liikenteessä olevien taksien mahdollisuudesta vastata kyytitarpeeseen. Mikäli auton odotus pikamatkatilauksesta huolimatta kestää tunnin tai enemmän, ei asiakkaalta kulu pikamatkaa, vaan kyyti lasketaan tavalliseksi kuljetuspalvelumatkaksi.
Pikamatkat tilataan samasta numerosta kuin muutkin matkat, p. 03 410 81617.
Asiakkaalle myönnetyistä matkoista neljä (4) voi tilata pikamatkoina.
Toivetaksi
Asiakkaalla on mahdollisuus tilauksen yhteydessä esittää toive kuljetustilauksensa hoitavasta autosta.
Asiakkaan tulee varmistaa kuljettajalta etukäteen, että toivomasi tilausajankohta sopii kuljettajan /auton aikatauluun. Kysy kuljettajalta, jonka toivot matkasi ajavan, sovitun auton numero.
Soita tilauksesi Taksi Helsingille Makupa-tilausnumeroon ja kerro toivomasi auton numero tilauksen yhteydessä. Tilaus lähetetään välityskeskuksesta toivotulle taksille osoitettuna.
Jos toivottu taksi ei pääse sovittuna aikana paikalle, välityskeskus laittaa korvaavan auton tilalle.
Vakiotaksi
Vakiotaksin käyttöoikeuden myöntämisen edellytyksenä on, että kuljetuspalvelun käyttö ei ole vamman tai sairauden takia mahdollista ilman vakiotaksia.
Vakiotaksioikeus on haettava erikseen kuljetuspalvelun myöntäjältä. Kts. kuntakohtaiset yhteystiedot alempaa sivulta.
Vakiotaksikuljettaja voi tilata kuljetuksen asiakkaan puolesta kuljetuspalvelukeskukselta eli asiakas voi sopia kuljetuksen suoraan vakiotaksikuljettajan kanssa.
Saattajat ja muut matkustajat
Asiakkaan mukana voi matkustaa yksi saattaja tai avustaja maksutta. Saattajana voi vain erityistapauksissa olla henkilö, jolla on itsellään kuljetuspalveluoikeus. Erityistapaus määritellään asiakkaan matkaoikeuksissa. Normaali taksipalvelu turvaa asiakkaan matkan taksin ovelta kiinteistön ovelle ja päinvastoin.
Saattajan lisäksi asiakas voi ottaa mukaan muita matkustajia samaan taksiin, jos heillä on sama lähtöosoite ja määränpää. Jokaisesta ylimääräisestä matkustajasta kuljettaja perii linja-autotaksan mukaisen maksun. Yksi alle 12-vuotias lapsi matkustaa huoltajan mukana maksutta.
Asiakkaan omavastuu
Asiakas maksaa kuljetuspalvelumatkasta asiakasmaksuna omavastuuosuuden, joka on suuruudeltaan julkisen liikenteen maksua vastaava summa. Omavastuuosuutta ei peritä matkan aikana, vaan asiakas saa siitä laskun palvelun järjestäjältä (kunnalta) jälkikäteen kuukausittain. Lasku omavastuuosuuksista lähtee siinä kuussa, kun omavastuiden määrä ylittää 10 euroa. Mikäli 10 euroa ei täyty kalenterivuoden aikana, laskutetaan kertyneet omavastuut joka tapauksessa vuoden lopussa.
Asiakkaalle kertyneistä omavastuuosuuksista löytyy tiedot asiakasprofiilista.
Kuljetuspalveluun oikeutettu voi halutessaan ajaa omalla kustannuksellaan kunnan määrittelemien alue- ja kilometrirajojen ulkopuolelle. Matkan lopussa kuljettaja veloittaa omakustanteisesta matkasta tulleen maksun asiakkaalta.
Kuljetuspalvelumatka ja työmatka
Kuljetuspalvelumatka on yhdensuuntainen matka lähtöosoitteesta määränpäähän ja päättyy eri osoitteeseen, kuin mistä se on alkanut. Matka on aina tehtävä suorinta reittiä.
Matka on kahdensuuntainen, mikäli matka alkaa ja päättyy samaan osoitteeseen kuin mistä asiakas on autoon noussut. Kahdensuuntaiselta matkalta peritään asiakkaalta kaksi omavastuuosuutta ja kaksi matkaa.
Lyhyt pysähdys ja poikkeama matkan varrella on mahdollista. Pysähdykselle ei voida määritellä tarkkaa minuuttimäärää, kyseessä on kuitenkin maksimissaan 10 minuutin mittainen pysähdys / n. 200 metrin poikkeama reitistä, kun asiakas käy esim. postilaatikolla tai pankkiautomaatilla. Pysähtyminen pidempiaikaista asiointia varten (esim. apteekissa, kaupassa tai pankissa asioiminen) keskeyttää yhdensuuntaisen matkan, jolloin matkan jatkuminen on uusi kuljetuspalvelumatka. Asiakkaan on ilmoitettava pysähdystarve kuljetuspalvelua tilatessaan.
Työmatkoina korvataan asunnon ja työpaikan väliset matkat. Mikäli työtä tehdään useammassa kuin yhdessä paikassa työpäivän aikana, korvattavia matkoja ovat matkat kotoa päivän ensimmäiseen työpisteeseen ja viimeisestä työpisteestä kotiin. Matkoja ei voi käyttää työnantajan määräyksestä tapahtuviin työn tekemiseen tai yritystoimintaan liittyviin matkoihin.
Kelan korvaamat sairaanhoiden ja terveydenhuollon matkat
Kuljetuspalvelua ei saa käyttää lääkärissäkäynti-, sairaala-, kuntoutus-, hammaslääkäri-, laboratorio-, röntgen- tai poliklinikkamatkoihin, joihin on mahdollista hakea korvausta muun lainsäädännön perusteella mm. Kelasta.
Saattamislisä
Mikäli asiakas matkustaa yksin ja tarvitsee säännöllisesti kuljettajan apua siirtymisessä sisältä asunnostaan/muusta kiinteistöstä autoon ja päinvastoin, korvataan häntä kuljettavalle autoilijalle matkasta saattamislisä,
Oikeuden saattamislisään määrittelee kuljetuspalvelun myöntäjä.
Avustamislisä
Mikäli asiakas ei vammansa tai sairautensa vuoksi kykene matkustamaan henkilöautossa, vaan tarvitsee kuljetuksen toteuttamiseksi inva-auton, paarivarustuksen tai muunlaisen vaihtoehtoisvarustetun auton, korvataan häntä kuljettavalle autoilijalle matkasta avustamislisä.
Asiakkaan on etukäteen haettava invataksin, vaihtoehtoisvarustetun auton tai muun avustamisen käyttöoikeutta kuljetuspalvelun myöntäjältä.
Ohjeiden vastainen käyttö
Kaupunki/kunta/kuntayhtymä valvoo matkojen käyttöä.
Ohjeiden vastainen toiminta voi johtaa matkaoikeuksien eväämiseen. Väärinkäytöstä aiheutuneet kustannukset peritään takaisin. Tahalliset palvelun väärinkäytöt annetaan viranomaisten tutkittavaksi.
Kuljetuspalveluoikeuden päättyminen
Matkojen käyttöoikeus päättyy, jos asiakas muuttaa toiselle paikkakunnalle, tai jos asiakas siirtyy pysyvään sairaala- tai laitoshoitoon. Matkaoikeuden perusteiden muutoksista tulee ilmoittaa kuljetuspalvelun myöntäjälle.
Tietosuoja
Kuljetuspalvelukeskus noudattaa ja edellyttää liikennöitsijöiden noudattavan rekisterinpitäjänä ja henkilötietojen käsittelijänä kulloinkin voimassa olevan henkilötietolainsäädännön edellyttämiä velvoitteita.