Taksi Helsinki tukee Verohallinnon kantaa: Taksialan on kannettava vastuunsa harmaan talouden torjunnassa

Verohallinnon tuore selvitys osoittaa, että jopa joka kymmenes taksiyritys on korkean riskin toimija harmaan talouden näkökulmasta. Taksi Helsinki pitää selvityksen havaintoja vakavina ja korostaa, että taksialan on kannettava vastuunsa harmaan talouden torjunnassa.

Taksi Helsinki kannattaa Verohallinnon näkemystä, jonka mukaan liikennelupa vähentää yrityksen riskiä harmaaseen talouteen. Luvanvaraisuus on Suomessa pitkään ollut ammattiliikenteen kulmakivi. Se tarkoittaa, että liikennettä saa harjoittaa vain viranomaisen myöntämällä luvalla, mikä varmistaa kuljettajan ja yrityksen taustojen, vastuuvakuutusten ja verovelvoitteiden täyttymisen.  

Luvanvaraisuus on ennen kaikkea vastuuta. Se suojaa asiakasta, taksiyrittäjää ja yhteiskuntaa. Ilman lupajärjestelmää ja siihen olennaisesti liittyvää läpinäkyvää valvontaa alalle syntyy helposti harmaata taloutta, jossa verot jäävät maksamatta ja kuluttajansuoja heikkenee”, sanoo Taksi Helsingin toimitusjohtaja Juha Pentikäinen.

Luvanvarainen liikenne ei ole byrokratiaa, vaan yhteiskunnan turvaverkko. Se estää pimeän työn, suojaa kuluttajaa ja varmistaa, että jokainen euro liikenteessä näkyy myös verotuloina

Lakiuudistuksen välttämättömyyttä kuvaa se, että tällä hetkellä kukaan ei tiedä, paljonko taksialalla todellisuudessa toimii yrityksiä, kuinka paljon liikenteessä on taksiautoja tai mikä on toimialan kokonaisliikevaihto”, toteaa Juha Pentikäinen. 

Taksamittari ei estä hinnoittelun vapautta, vaan turvaa läpinäkyvyyden ja verotuksen perusteet

Verohallinto totesi 7.10. julkaistussa tiedotteessaan, että esimerkiksi taksamittareiden pakollisuus edistäisi harmaan talouden torjuntaa ja vähentäisi samalla taksiyritysten hallinnollista taakkaa.

Parhaillaan vireillä olevassa taksilain uudistuksessa on huomioitu monia tärkeitä parannusehdotuksia, jotka toteutuessaan vahvistavat alan osaamista ja varmistavat lainmukaisen toiminnan.

Taksi Helsinki kuitenkin varoittaa, että uudistus menettää merkityksensä, jos valvonnan keskeisintä työkalua – taksamittaria ja sen keräämää dataa kaikista ajoista – ei velvoiteta käyttämään kaikissa taksiliikenteen muodoissa. Pakollinen taksamittari on luotettavin tapa varmistaa, että kuljetuksiin käytettävän ajoneuvon kaikkien suoritteiden tiedot sekä verotukseen liittyvät raportoinnit tuotetaan oikein ja läpinäkyvästi.

Esimerkiksi sovellustaksit päivystävät todistetusti taksiasemilla aivan kuten muutkin taksit, eli ajavat myös muita kuin vain sovelluksella tilattuja kuljetuksia. Mihin nämä kyytimaksut tällä hetkellä rekisteröityvät?” Pentikäinen kysyy.

Lakiuudistukseen liittyvässä keskustelussa on ajoittain väitetty, että taksamittari olisi tarpeeton kiinteähintaisten kyytien yhteydessä. Taksi Helsingin mukaan tämä on totta hinnan määrittämisen näkökulmasta – kiinteä hinta voidaan välittää ja veloittaa sovelluksen kautta ilman mittaria.

Olemme ajaneet applikaation kautta tulevia kiinteähintaisia kyytejä jo yli kymmenen vuoden ajan. Tiedämme kokemuksesta, ettei mittaria tarvita hinnan määrittämiseen, mutta se onkin nimenomaan tärkeä valvonnan väline”, Pentikäinen sanoo.

Luottamus palautetaan yhteisillä säännöillä

Taksi Helsinki kannattaa hallituksen valmistelemaa taksilain korjausta, jonka keskeisenä tavoitteena on luottamuksen palauttaminen taksialalle. Toimivat markkinat ja reilu kilpailu syntyy vain, kun kaikki toimijat noudattavat samoja sääntöjä – ja niitä myös valvotaan käytännössä.

Reilu kilpailu syntyy vain yhteisistä säännöistä ja avoimesta valvonnasta. Taksialan tulevaisuus perustuu luottamukseen, ja sitä rakennetaan läpinäkyvillä käytännöillä,” Pentikäinen kiteyttää.

Lisätiedot:

Juha Pentikäinen, toimitusjohtaja, Taksi Helsinki Oy, juha.pentikainen@taksihelsinki.fi, puh. 040 865 0988

Lue Verohallinnon tiedote tästä