Hallitus valmistelee taksilain korjausta, jonka tavoitteena on palauttaa turvalliset ja luotettavat taksit, torjua harmaata taloutta sekä varmistaa reilu kilpailu kaikille toimijoille. Uudistusta vastustavat väitteet ovat harhaanjohtavia – taksamittari ja erityinen rekisterikilpi eivät rajoita palveluiden vapautta, vaan vahvistavat alan läpinäkyvyyttä ja asiakkaiden luottamusta.
Viime aikoina median palstoilla ja julkisessa keskustelussa on esitetty väitteitä, joiden mukaan hallituksen valmistelema taksilain korjaus vaikeuttaisi huomattavasti taksiyrittäjien toimintaa. Nämä väitteet eivät pidä paikkaansa. On myös erittäin valitettavaa, että näiden väitteiden tarkoitus on puhtaasti ohjata päätöksentekoa keinotekoisin ja harhaanjohtavin perustein.
Hallituksen esittämän liikennepalvelulain muutoksen tavoitteena on, ministeri Lulu Ranteen sanoin “palauttaa turvalliset taksit” ja vahvistaa luottamusta taksialaan. Lakiluonnoksessa ehdotetaan muun muassa kuljettajien ammattitaidon lisäämistä, valvonnan tehostamista, harmaan talouden kitkemistä sekä järjestelmän läpinäkyvyyden vahvistamista.
Eniten kriittistä keskustelua on herättänyt lakiuudistuksen ehdotus taksamittarin käytön velvoittamisesta kaikkiin takseihin. On väitetty, että taksamittari hankaloittaa tai jopa estää osan toimijoiden palvelun tuottamista.
Taksamittari ei estä hinnoittelun vapautta, vaan turvaa läpinäkyvyyden ja verotuksen perusteet
Taksamittari ei ole keinotekoinen rasite, vaan tällä hetkellä ainoa luotettava väline ajoneuvon kaikkien päivittäisten suoritteiden keräämiseen ja verotuksen oikeellisuuden varmistamiseen. Sen rooli harmaan talouden torjunnassa on kiistaton, eikä taksintilaussovellukset pysty ajoneuvokohtaisesti täyttämään tätä tehtävää.
Taksamittarin asennuskustannukset eivät voi olla kynnys taksiliiketoiminnan harjoittamiseen. Mikäli halvimmillaan muutaman sadan euron laiteinvestointi kaataa liiketoimintamallin, on syytä kysyä, onko toiminnan taloudellinen pohja muutoinkaan kestävällä tasolla. Taksamittarin hankinta- ja käyttökustannukset ovat maksimissaan muutaman sentin per kuljetus. Taksamittarit voidaan myös asentaa autoon siten, että ne eivät näy asiakkaalle, jolloin mittari ei estä vaativampiakaan edustustaksikuljetuksia.
Taksamittarin pakollisuudesta huolimatta edustustaksityyppisissä tilauskuljetuksissa sekä sovelluksilla toimivissa taksinvälityksissä palvelut voidaan jatkossakin hinnoitella vapaasti ilman taksamittaria, aivan kuten nykyisin. Taksamittarivaatimuksella yksinkertaisesti varmistetaan, että luvanvaraiseen taksiajoon käytettävästä ajoneuvosta saadaan luotettava kokonaiskuva valvontaa ja verotusta varten.
Luvanvaraisen ja velvoitteensa hoitaneen taksin tunnistaminen
Julkisessa keskustelussa on myös väitetty, että lakiuudistuksessa esitetty erityinen rekisterikilpi takseihin hankaloittaisi edustustaksityyppistä tai sovellustaksien liikennettä. Tosiasiassa erityinen rekisterikilpi haittaa vain sellaisia toimijoita, joilla ei ole edellytyksiä tai halua toimia lupaehtojen mukaisesti.
Asiakkaiden kannalta ongelman muodostaa se, ettei heille ole tällä hetkellä käytännössä mitään mahdollisuutta etukäteen selvittää valitsemansa palveluntuottajan lainmukaisuutta. Taksikuvun pystyy ostamaan kuka tahansa vaikkapa verkkokaupasta muutaman euron hinnalla, joten se ei ole kuluttajille millään lailla tae siitä, että kyseinen palveluntuottaja on hoitanut lupa- ja ammattiliikenteen vakuutusasiansa kuntoon.
Väitteet siitä, että taksiliikenteeseen yksilöity rekisterikilven käytännön toteuttaminen olisi vaikeaa, kuulostaa totuuden vastaiselta. Pelkästään Suomessa on tällä hetkellä käytössä noin 30 erilaista tai erityistä rekisterikilpeä ja Euroopassa taksiliikenteessä erityinen rekisterikilpi on hyvin laajasti käytössä. Sen käyttö on todettu olevan erittäin hyödyllinen luvanvaraisten taksien valvonnassa sekä tunnistamisessa.
Reilua kilpailua samoilla säännöillä
On ymmärrettävää, että taksilain uudistus herättää huolta esimerkiksi sovellustaksien asemasta, taksipalveluiden saatavuudesta sekä hinnoista. Kilpailu taksialalla on ehdottomasti hyvä asia, kunhan se tapahtuu kaikille samoilla säännöillä.
Uudistuksen tavoite onkin varmistaa rehellinen kilpailu, parantaa turvallisuutta ja vahvistaa asiakkaiden luottamusta – asioita, jotka hyödyttävät niin yhteiskuntaa, taksialaa kuin taksinkäyttäjiä.
Siksi on tärkeää, ettei taksilain uudistusta demonisoida pelkästään yksittäisten taksitoimijoiden kaupallisten intressien perusteella.
Lisätiedot:
Juha Pentikäinen, toimitusjohtaja, Taksi Helsinki Oy, juha.pentikainen@taksihelsinki.fi, puh. 040 865 0988
Tomi Wiiala, hallituksen puheenjohtaja, Taksi Helsinki Oy, tomi.wiiala@taksihelsinki.fi, puh. 040 667 1026